مجله اینترنتی

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

دوربین مدار بسته دام


هنگامی که یک دوربین مدار بسته ضد ضربه در مکانی نصب می شود که دسترسی به آن ها بسیار ساده است، برای محافظت دوربین در برابر عوامل مخرب مانند وجود گرد و غبار، رطوبت و ضربه، اقدامات لازم صورت گیرد. یکی از فاکتورهای مهم در دوام دوربین مدار بسته ای که در فضای باز و آزاد نصب می شود، عامل مقاومت دوربین در برابر فشار و ضربه می باشد. دوربین مدار بسته مقاوم در برابر ضربه و یا تخریب شدن توسط افراد دیگر، دارای یک سری شرایط ویژه است.


یکی از اقدامات اصلی که برای افزایش مقاومت دوربین مدار بسته در برابر فشر و ضربه انجام می شود این است که بدنه دوربین از مواد مخصوصی ساخته شوند که ضریب مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه داشته باشند؛ تست ضربه به وسیله چکش اجرا می شود.


به یک روش دیگر نیز می توان از دوربین های مدار بسته محافظت کرد. برای این کار، اتصال دوربین مدار بسته به پایه و همچنین نصب آن به دیوار یا سقف، از پیچ های مخصوصی استفاده شود که توسط ابزارهای معمولی نتوان آن ها را باز نمود؛ از طرف دیگر، می توان برای دوربین ها یک نوع کاور با پوشش مخصوص در نظر گرفت تا به راحتی تخریب پذیر نباشد.


معیار مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه چیست؟

دوربین مدار بسته بولت


برای هر محصول صنعتی، یک معیار جهانی وجود دارد که تحت عنوان “استانداردهای جهانی” شماخته شده هستند. در جهان انواع استانداردها وجود دارند؛ استاندارد EN، DIN، ASTM، IP ، IK و … نمونه ای از این استانداردها می باشند.


 برای اینکه بدانیم یک دوربین مدار بسته ضد ضربه تا چه میزان در برابر ضربات چکش مقاوم است، باید به استاندارد بین المللی EN و IK مراجعه کنیم. استاندارد اروپایی EN 62262 که معادل استاندارد بین المللی IEC 62262 می باشد، شامل دستورالعمل های تست ضربه بر روی دوربین مدار بسته هستند. در این آزمون، وزن و نیروی حاصل از ضربه چکش بر روی بدنه دوربین مدار بسته بررسی شده و مورد اندازه گیری قرار می گیرد.


همان طور که در جدول بخش قبلی مشاهده شد، برای استاندارد IK ده درجه مقاومت ثبت شده است. هر چه عدد IK کمتر باشد، مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه کمتر است؛ به عبارتی دیگر، استاندارد IK02 مقاومت کمتری نسبت به استاندارد IK09 دارد. در واقع عدد کمتر برای IK، یه این معنا است که دوربین مدار بسته در برابر ضربه چکش ضعیف تر عمل می کند.


چه عواملی می تواند دوربین مدار بسته را در برابر ضربه محافظت کند؟

  عوامل متعددی وجود دارند که در میزان مقاومت و دوام یک دوربین مدار بسته ضد ضربه در برابر شرایط محیطی اثر فرآوان دارند. اینکه دوربین در چه منطقه ای نصب می شود، در میزان کارایی آن تأثیر دارد. اگر مکانی که یک دوربین مدار بسته در آن جا نصب شده است در معرض وزش باد و بارش باران قرار داشته باشد، طبیعی است که بدنه دوربین مدار بسته باید مقاومت بالایی در برابر این عوامل از خود نشان دهد.


با توجه به موارد ذکر شده، عامل مهم بعدی که در مقاومت یک دوربین مدار بسته نقش اساسی دارد، جنس بدنه دوربین است. بدنه دوربین ها عموماً از جنس پلاستیک و یا فلزی ساخته شده اند. بدنه های پلاستیکی هزینه کمتری دارند و معمولاً در مدل های دوربین باکس و دوربین دام، ساخته می شوند. تنها عیب بدنه های پلاستیکی این است که مقاومت بسیار کمی در برابر ضربه دارند. بدنه های فلزی دوربین مدار بسته، موجب می شود مقاومت فیزیکی این دوربین ها بالاتر باشد.


یکی از عوامل مهم در بهبود خواص مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه، رنگ کردن بدنه دوربین است. بدنه برخی از دوربین ها با رنگ مقاوم کوره ای الکترواستاتیک پوشش داده می شوند. اگر استاندارد رنگ  و پوشش برای این بدنه ها انجام نشود، به مرور زمان رنگ بدنه تخریب می شود و باعث خواهد شد مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه کاهش پیدا کند.


10 نکته برای انتخاب دوربین های امنیتی مناسب


دوربین مدار بسته ضد ضربه (Vandal Proof)، نوعی دوربین است که توانایی تحمل در برابر ضربه و فشار مکانیکی را داشته باشد. برای اینکه مشخص شود یک دوربین مدار بسته این توانایی را دارد یا خیر، یک سری آزمون مطابق با استاندارد های جهانی بر روی آن ها انجام می شود.


معتبرترین و رایج ترین استانداردی که برای دوربین مدار بسته ضد ضربه به کار می رود، استاندارد IK است. IK، معیاری از میزان مقاومت دوربین مدار بسته در برابر ضربه های فیزیکی به شمار می رود. جدول زیر، نشان دهنده شرایط اجرای تست ضربه برای دوربین مدار بسته مطابق با استاندارد IK می باشد.


اطلاعات مربوط به شماره های استاندارد IK

شماره استاندارد انرژی ضربه (ژول) جرم وزنه (کیلوگرم) فاصله وزنه از محفظه (میلی متر)

IK01 0/14 0/25 56

IK02 0/2 0/25 80

IK03 0/35 0/25 140

IK04 0/5 0/25 200

IK05 0/7 0/25 280

IK06 1 0/25 400

IK07 2 0/5 400

IK08 5 1/7 300

IK09 10 5 200

IK10 20 5 400


انواع دوربین های مدار بسته دام ، اسپید دام، بولت، باکس و …، به اجرای آزمون های استاندارد IP و IK نیاز دارند. بدنه این دوربین ها باید حتماً از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت، ضربه، نفوذ گرد و غبار و آب باران و برف، مورد بررسی قرار بگیرند.


ارتفاعی که دوربین مدار بسته در آنجا نصب می شود، عامل بسیار مهمی است. هر چه دسترسی افراد به دوربین بیشتر باشد، احتمال تخریب پذیری بالاتری نیز دارند. بنابراین در نصب و راه اندازی یک سیستم مدار بسته، نوع کابل کشی نیز حائز اهمیت است. برای افزایش راندمان عملکردی دوربین مدار بسته، از دوربینی استفاده کنید که حداکثر مقاومت را در برابر هوامل خارجی داشته باشد.


دوربین مدار بسته تحت شبکه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی