مجله اینترنتی

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

کابل شبکه دوربین مدار بسته


  به طور کلی کابل های شبکه بر اساس سرعت انتقال اطلاعات، میزان جذب نویز، پهنای باند و خصوصیات جزئی دیگر، به چند دسته اصلی تقسیم می شوند:


CAT5E


CAT6


CAT6A


  کلمه “CAT” در اصطلاح کابل شبکه، مخفف عبارت “Category” می باشد و به معنای دسته بندی است. کابل های شبکه ای که از ابتدا تا امروز تولید شده اند در دسته بندی CAT1 تا CAT8/2 قرار می گیرند. هر چه شماره دسته بندی کابل های شبکه بالاتر برود، سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند در این کابل ها افزایش می یابد و میزان جذب نویز در آن ها کاهش پیدا می کند. برخی از کابل های شبکه فقط صدا را منتقل می کنند؛ مانند کابل های شبکه ای که در تلفن استفاده می شوند. برخی دیگر ازانواع این کابل ها می توانند هم صوت و هم تصویر را انتقال دهند؛ مانند انواع کابل شبکه در سیستم های دوربین مدار بسته. کابل های شبکه اولیه با نام کابل شبکه LAN شناخته می شدند.


کابل شبکه به چه صورت نامگذاری می شود؟


کابل شبکه دوربین مدار بسته


روش نامگذاری دسته بندی کابل های شبکه بر مبنای سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند در آن ها انجام می شود. کابل هایی که جدیدتر تولید می شوند، پهنای بیشتری برای ارسال اطلاعات دارند. برخی از کابل ها در سری اول تولید می شود؛ سپس کارایی آن ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در صورتی که این کابل ها نیاز به ارتقا داشته باشند، یک سری تغییرات در آن ها داده شده و مجدداً تولید می شوند؛ در این حالت در اصطلاح گفته می شود کابل شبکه اصلاح شده است. به طور مثال در دسته بندی CAT5، کابل ها نیاز به اصلاح داشتند؛ طراحی این کابل ها بهبود داده شدند و در دسته ای جدید با نام CAT5E به بازار عرضه شدند.


   اگر پهنای باند در یک کابل شبکه در یک دسته بندی افزایش یابد، به آخر نام دسته بندی حرف A را اضافه می کنند؛ به طور مثال در دسته بندی CAT6A، پهنای باند از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز ارتقا یافته است. به طور کلی اگر تغییراتی که در یک دسته بندی ایجاد می شود بسیار زیاد باشد، نام دسته بندی به طور کلی تغییر می کند؛ اما اگر تغییرات جزئی باشند، به آخر نام دسته بندی کابل یک حرف لاتین اضافه می شود. در جدول زیر مهم ترین دسته بندی کابل های شبکه نشان داده شده اند.


کابل شبکه دوربین مدار بسته


جدول مشخصات انواع کابل شبکه

کابل شبکه نوع کابل حداکثر سرعت انتقال اطلاعات (مگابیت بر ثانیه) حداکثر پهنای باند

(مگا هرتز)


CAT5 UTP 100 100

CAT5E UTP / FTP / SFTP 1000 100

CAT6 UTP / FTP / SFTP 1000 250

CAT6A UTP / FTP / SFTP 10000 500

CAT7 FFTP / SFTP 10000 600

جنس و ساختار کابل های شبکه چگونه است؟


کابل شبکه دوربین مدار بسته


کابل های شبکه LAN از لحاظ ساختار داخلی کابل به دو نوع شیلددار و بدون شیلد تقسیم می شوند. نوع کابل بدون شیلد با کلمه مخفف “UTP” نشان داده می شود؛ UTP مخفف عبارت “Unshield Twisted Pair” می باشد. کابل شیلددار با کلمه “SFTP” نشان داده می شود؛ SFTP مخفف عبارت “Sheild Foiled Twisted Pair” است. روکش خارجی تمام کابل های شبکه از جنس پلیمر PVC ساخته شده است. از لحاظ ساختار، کابل های شبکه را به چند دسته اصلی تقسیم بندی می کنند:


U / UTP : کابل شبکه بدون محافظ و شیلد، دارای روکش عایق


F / UTP : دارای یک لایه فویل اطراف رشته سیم ها


U / FTP : دارای یک لایه فویل اطراف هر یک ا سیم ها به تنهایی


SF / UTP : دارای یک لایه شیلد بافته شده آهنی و یک لایه فویل در اطراف رشته سیم ها


SF / FTP : دارای یک لایه شیلد بافته شده آهنی و یک لایه فویل در اطراف هر یک از سیم ها


F / FTP : دارای یک فویل اطراف رشته سیم ها و یک فویل اطراف یک زوج سیم


کدام یک از کابل های شبکه برای نصب در دوربین مدار بسته بهتر هستند؛ کابل های شیلددار یا بدون شیلد؟


کابل شبکه دوربین مدار بسته


اکثر کابل های شبکه به صورت توکار نصب می شوند. یکی از خصوصیاتی که یک کابل شبکه باید داشته باشد، نویزپذیری است. در یک سیستم مدار بسته به کابل شبکه ای نیاز می باشد که بتواند انواع جریان های اضافی در سیستم را حذف کند و نویزهای ناخواسته را نیز جذب نماید. با توجه به اینکه وجود نویز در کیفیت تصویر دوربین مدار بسته تأثیر منفی خواهد گذاشت، کابل شبکه ای برای این سیستم ها مناسب هستند که دارای شیلد و فویل باشند. شیلد و فویل اطراف رشته سیم های داخلی کابل شبکه می تواند تمام امواج مخرب را جذب و حذف کند. نکته آخر اینکه قبل از نصب یک سیستم مدار بسته، تمامی اجزای آن باید بتوانند یکدیگر را تحت پوشش قرار دهند و با هم هماهنگ باشند.


کابل شبکه و کاربرد آن در دوربین مدار بسته :


کابل شبکه دوربین مدار بسته


یکی از تجهیزات ضروری و اصلی برای نصب دوربین مدار بسته ، کابل های شبکه هستند. کابل شبکه برای رقراری ارتباط میان چند شبکه کابلی و یا بین دو یا چند دوربین مدار بسته، رایانه، پرینتر و …، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع هر نوع دستگاهی که دارای کارت شبکه باشد و یا تحت شبکه اینترنت کار کند، به کابل شبکه نیاز خواهد داشت. اساس کار کابل شبکه به این صورت است که هر یک از این دستگاه ها، به طور مثال دوربین مدار بسته ، به صورت معمولی تصاویر را دریافت و ثبت می کند؛ سپس داده ها و اطلاعات از طریق کابل شبکه به دستگاه ضبط کننده تصویر  NVR منتقل می شود. کابل های شبکه دخالتی در تغییر نوع داده ها ندارند و فقط اطلاعات را انتقال می دهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی